RSS

Kuatkah kamu......

Dugaan itu memilukan
Dugaan itu tidah tertahan
Dugaan itu menyakitkan

Apakah langkah anda
Apakah langkah seterusnya
Bila anda perlu menanggung
Akibat dari kegagalan kamu....

Pandanganku lempar jauh kesudut hati
Mengapa kamu sakit wahai hati
Mengapa kamu rasa racun kegagalan itu

Sunyi sungguh rasanya
Menanggung keperitan ini
Dan memikirkan apa yang terpaksa kutempuhi
Seperti keluar dari satu musibah
Ke satu musibah yang lebih teruk

Dimana kan ku cari kekuatan itu
Dimana ada sinar dalam gelap hati ini
Mungkinkah ada hikmah disebaliknya
Dalam keperitan yang aku lalui

Hina sungguh diri ini
Kata-katanya terngiang dilubuk minda
'Bodohkan kamu'.....
Bodohkah aku????
Mungkinkah orang yang bodoh saja mengalami kegagalan?

Sungguhpun aku tahan air mata ini
Ia tetap mengalir tanpa henti
Penatkah kamu wahai hati....
Menahan sebak itu
Penatkah kamu????

Mereka tetap dengan pandangan mereka.
Jijik pada orang yang mengalami kegagalan
Itukah sebabnya aku bersembunyi???
Adakah aku mampu menahan kata-kata nista mereka lagi jika mereka tahu

Tidak kupinta ini semua
Tidak kuduga segalanya
Namun ia kini dihadapan mataku

Ingin saja aku pergi
Namun aku tahu
Tiada guna untuk kulari

Seperti mencari burung yang hilang
Aku mencari kekuatan
Dalam kelemahanku
Ku redha

Tidak sekali-kali akan aku menyerah
Biarkan mereka kata
Biarkan mereka pandang
Biarkan mereka fikir

Aku adalah aku
Akan kujadi seperti pohonan teguh
Tidak goyah walaupun ditiup
Tidak tumbang walaupun dipukul

Ini hanyalah satu helaian dari novel yang sedang ku ceritakan
Ianya hanya satu ribut dari ribuan ribut yang mendatang
Kekuatan itu ada dalam diriku
Semangat itu ada dalam hatiku
Akan kubakar obor itu hingga ia menyala sehebat mentari

Untuk sahabatku
Mari kita bangun
Seperti bayi yang ingin berjalan
Seperti anak penyu menuju lautan

Jangan putus harapan
Jangan putus asa
Jangan menyerah

Sabarlah wahai hati
Teguhlah wahai pendirian
Tekadlah wahai semangat
Tabahlah wahai jiwa
Kita akan harungi ini semua
Bersama-sama

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: